Przekazany do konsultacji projekt „Polityki energetycznej Polski do roku 2050” (PEP 2050) jest oparty na błędnych założeniach – czytamy w informacji o stanowisku Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Zdaniem Stowarzyszenia, główny scenariusz powinien zakładać głęboką modernizację sektora energetycznego, a źródła konwencjonalne powinny stanowić zabezpieczenie stabilności całego systemu.
– Energetyka wiatrowa już jest największą częścią OZE w Polsce, a jej możliwości są jeszcze większe – mówi Wojciech Cetnarski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. – Raport „Model optymalnego miksu energetycznego dla Polski do roku 2060, wersja 2.0” z 2013 r. opracowany w Kancelarii Premiera dostrzega jej potencjał w naszym kraju na lądzie na 31,5 GW, a na morzu na 14 GW. Dostępne scenariusze, wiedza techniczna, jak i doświadczenia innych krajów wskazują, że zielona energia może osiągnąć do 2030 roku nawet 40% udziału w miksie energetycznym Polski – tłumaczy Cetnarski.
Potencjał OZE w Polsce
Jak podaje firma EY, same morskie farmy wiatrowe na naszych wodach mogłyby osiągnąć w 2025 r. 6 GW mocy zainstalowanej. Oznaczałoby to prawie 74 mld zł wartości dodanej dla naszej gospodarki, uniknięcie emisji około 40 mln ton CO2 oraz kosztów z tym związanych i utworzenie prawie 32 tys. nowych miejsc pracy do 2025 r. – Polska ma szansę stać się centrum rozwoju morskiej energetyki wiatrowej dla całego regionu Morza Bałtyckiego. Infrastruktura przesyłowa jaka powstałaby w związku z realizacją takiego scenariusza, w sposób trwały i zwiększający bezpieczeństwo energetyczne Polski połączyłaby nasz system elektroenergetyczny z systemem skandynawskim – czytamy w tekście wystosowanym przez PSEW.
Szanse w kwestiach ekologicznych
Stowarzyszenie zwraca też uwagę na kwestię troski o środowisko. Jego zdaniem Polska powinna podjąć ambitne działania w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych. Radykalną politykę dekarbonizacji gospodarek ogłosiło bowiem wiele krajów, w tym Niemcy (80% redukcji do 2050 r.), USA (32% redukcji do 2030 r.), Chiny (60-65% do 2030 r.), czy Indie (20-25% do 2020 r.). Tymczasem scenariusz centralny zaproponowany w PEP 2050 nie odzwierciedla według PSEW polskich możliwości i potrzeb. Opracowania Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych oraz McKinseya wskazują, że możliwe jest w Polsce osiągnięcie redukcji rzędu 80%, a 70% dostępnego potencjału redukcji emisji gazów cieplarnianych polskiej gospodarki znajduje się w sektorze energetycznym. – Scenariusze głębokiej redukcji emisji CO2 powinny zatem zostać przeliczone – podsumowuje Stowarzyszenie.
Rozwój OZE przyniesie bezpieczeństwo energetyczne
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej sprzeciwia się też traktowaniu w sposób priorytetowy technologii jądrowej. Zapisy mające na celu przygotowanie regulacji prawnych przyznających pierwszeństwo w świadczeniu usług przesyłania energii elektrycznej wytworzonej w takich źródłach są jego zdaniem szkodliwe dla wszystkich innych źródeł wytwórczych. Natomiast szybki rozwój OZE miałby znacząco podnieść bezpieczeństwo energetyczne kraju i jakość dostaw energii.
– Dlatego przywoływana w PEP 2050 niedawno uchwalona ustawa o OZE wymaga pilnej nowelizacji. Zmiany powinny uwzględnić m.in. umożliwienie etapowego realizowania inwestycji, dopuszczenie pozwoleń ostatecznych koniecznych do udziału w aukcji oraz wdrożenie propozycji ograniczających nadpodaż świadectw pochodzenia. Bez tych zapisów potencjał OZE w Polsce będzie marnowany, a podążanie za globalnymi trendami zwracania się ku zielonej energii znacznie utrudnione – ostrzega PSEW.
– W obecnej wersji PEP 2050 nie uwzględnia symulacji i obliczeń kosztów pozyskania energii w trzech prezentowanych scenariuszach ani nie szacuje potencjalnych korzyści makroekonomicznych, co uniemożliwia dokonanie ich racjonalnej oceny i wskazanie scenariusza optymalnego. Przygotowując dokument „Polityka energetyczna Polski do roku 2050” należałoby uwzględnić bieżące trendy europejskie w zakresie polityki klimatycznej i energetycznej oraz unii energetycznej. Poza realizacją celów środowiskowych mają one przede wszystkim zapewnić Europie i poszczególnym krajom członkowskim bezpieczeństwo energetyczne oraz ceny energii elektrycznej na akceptowalnym poziomie – uważa wiceprezes PSEW, dr Arkadiusz Sekściński.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.